Ми можемо виразити ідею ТВОРУ:
висміювання українських панів і чиновників, козацьких старшин, їх паразитичного
життя, обжерливості, пияцтва, нікчемних сварок і водночас уславлення
патріотизму, вірності обов'язку, мужності, товариської солідарності.
- За
жанром «Енеїда» - епічна травестійно-бурлескна поема.
Поема – бо це віршовий
великого розміру твір, в якому змальовуються значні події, яскраво
розкриваються людські характери, глибокий психологізм.
Епічна - бо в ній говориться
про людей, їх вчинки, переживання, боротьбу тощо в розповідній формі.
Травестійна - бо автор переодяг
античних героїв Вергілієвої «Енеїди» в українське вбрання, переніс їх в
історичні умови саме українського життя XVIII ст., зокрема побуту козаків-
запорожців, українського панства, чиновників та простого люду.
Бурлескна - бо події і люди
змальовуються здебільшого в жартівливому знижувальному тоні.
- У нас працювали п’ять трійок, які
досліджували проблему «Показ соціального життя тогочасного українського
суспільства у поемі «Енеїда».
Повідомлення 1.
Як у творі І.
Котляревський зображує кріпацтво? Кого і яким чином він критикує у злочинних
діях проти простого люду?
Найважливішою
рисою епохи І. Котляревського було кріпацтво, але в поемі не дано розгорнутих
картин кріпосницької дійсності, тільки в окремих місцях автор виступає проти
неподобств цієї системи. Найгостріший, хоч і непрямий виступ знаходимо в описі
пекла:
Панів за те там мордували
І жарили зо всіх боків,
Що людям льготи не давали
I ставили їх за скотів.
Багатство
поміщиків зростало за рахунок важкої підневільної праці кріпаків, тому, чим
більше кріпаків мав дворянин, тим більшим паном він вважався. Це явище І.
Котляревський висміює в монолозі Зевса, який, пророкуючи майбутнє Енеєві, говорить:
Не малий буде він панок.
На панщину весь світ погонить...
Досить прозоро
натякає письменник на тодішні порядки, при яких вільні, але бідні люди часто
потрапляли в кріпацтво через крутійство і загарбництво поміщиків. Коли троянці
проїздили повз островів Цирцеї, паромщик застерігає Енея від злих зазіхань
чарівниць, які обертали людей на тварин. Поміщики за тодішніми законами мали
право робити з кріпаками, що хотіли: міняти, продавати, купувати! Це явище теж
знайшло своє відтворення в «Енеїді»: Юнона обіцяє дати Еолові «дівку
чорнобриву», тобто невільницю- кріпачку. У пеклі бачимо панів, які були «дівок
охочі бить», зустрічаються тут також кріпаки «і панські, і казенні».
Разом з тим І.
Котляревський відзначив появу і нового експлуататора: бог вогню, бог-коваль
Вулкан поводиться зі своїми підлеглими як дрібний буржуа-жмикрут.
Він сам ...потіє і трудиться,
Всіх лає, б'є, гука, яриться
К роботі приганя майстрів.
Повідомлення 2.
Все чиновне
панство, яке в поемі виведено в образах богів- олімпійців, за всяку найдрібнішу
послугу вимагає нагороди. Без хабара нікуди не можна поткнутися.
Сама Юнона,
дружина верховного бога, не наважується без хабара просити бога вітрів Еола,
щоб той зробив бурю на морі, і Еол за «подарунок» згодний на злочин — потопити
в морі сотні невинних людей, які ніякого зла йому не зробили.
Харон, перевізши
Енея та Сівіллу через Стікс, «взяв півалтина за труди» (алтин — сім копійок).
Еней, добре знаючи «божеські
звичаї, під час бурі поспішає пообіцяти богові моря «півкопи грошей» (копа — 50
копійок), і хоч Нептун і раніше знав, що вітри не мають ніякого права на його
«вотчину» — море, та лише тепер виганяє їх. Якби Еней не дав хабара, Нептун і
пальцем не ворухнув би, щоб допомогти йому.
Навіть до
рідного батька Зевса Венера не може з'явиться з порожніми руками, коли їй
потрібно умовити його стати на захист Енея: вона «пішла к Зевсу на ралець» —
тобто з якимсь подарунком. Такий же «ралець» обіцяє богам і Еней, коли
троянські жінки підпалили човни. У відповідь на таку обіцянку зразу ж із неба дощ
полився.
В годину весь пожар залився
Бахнуло з неба, мов із бочки...
Богині
Прозерпині, дружині підземного царя Плутона, Еней приносить золоту гілку, щоб
задобрити її чоловіка -
Сівілла теж не
відстає від всевладних «богів» тодішнього суспільства. Вона просить в Енея
телицю для Феба, бога сонця і покровителя всіх страждаючих, а для себе
безцеремонно вимагає: «Мені дай зараз за роботу». Сівілла, яка знала все на
світі, свідчить, що для того часу хабарництво мало силу неписаного закону, було
дуже поширене: «Ти знаєш,— дурень не бере: У нас хоть трохи хто тямущий, Уміє
жить по правді сущій, То той хоть з батька, то здере».
Гострий осуд І.
Котляревським цього потворного явища найяскравіше проявився в тому, що
дряпічок-чиновників письменник поміщає в пекло. Тут бачимо суддів, які «по
правді не судили та тільки грошики лупили і одбирали хабарі»;
крючкодера-жмикрута, який чиєсь «діло», тобто судову справу, так «переіначив»,
що навіть за тогочасними законами, за якими рідко карали хабарників він міг
потрапити у Сибір; у пеклі дуже багато різних чиновників- крутіїв, бо все
тодішнє чиновництво, за мізерним винятком, грабувало народ, беручи хабарі.
Повідомлення 3.
Яке значення
мала протекція у стосунках між людьми? Чи підлягало це засудженню в тогочасному
суспільстві?
Щоб досягти
чогось, потрібно було мати якогось покровителя, чиюсь протекцію. Неписані
закони протекції І. Котляревський гостро висміяв. Так, Анхіз, який був страшний
п'яниця і вмер, залившись від сивухи, потрапив до раю за протекцією Венери, був
у родинних зв'язках з богами:
Він божої,— сказала,— крові
І по Венериній любові,
Де схоче — буде там і жить.
Чому письменник
негативно ставиться до «духовного чиновництва» — служителів церкви?
Жодного разу в
поемі ці «пастирі духовні» не згадані прихильно — вони завжди подані в
сатиричному плані. Представники різних рангів духівництва — чорного і білого
(ченці і попи) — печуться в пеклі нарівні з іншими грішниками за те, що не
пильнували своєї «пастви», тобто не навчали людей добра, а прагнули до збагачення,
не гребуючи ніякими засобами наживи. Щоб підкреслити облудність духівництва —
цього «халтурного роду», І. Котляревський іноді навмисно плутає слова,
називаючи попів жерцями, жерців попами, або прирівнює останніх до ворожбитів і
чаклунів. Висміює письменник і показну набожність різних ханжів. У пеклі
знаходяться також ...святі понури...
Що не дивилися і на світ...
На чотках мир пересуждали
І вдень ніколи не гуляли,
Вночі ж було не без гостей.
Повідомлення 4.
І. Котляревський
виступає як миролюб, він протистує проти будь-яких проявів насильства і
особливо проти війн.
Так як
письменник сам брав участь у воєнних походах і бачив, скільки горя і сліз несе
війна трудовому народові, він гостро сатирично зображує храм бога війни
дволикого Януса.
Війна в кривавих ризах тут,
За нею рани, смерть, увіччя,
Безбожність і безчоловіччя
Хвіст мантії її несуть.
У такому ж плані
зображено і картини бою, коли озвірілі люди калічать та знищують один з одного:
Тріщали кості, ребра, боки,
Летіли зуби, пухли щоки,
З носів і уст юшила кров:
Хто рачки ліз, а хто простягся,
Хто був шкереберть, хто качався
Хто бив, хто різав, хто колов.
Чимало батальних
епізодів зображено карикатурно. Відверте глузування над войовничістю латинських
правителів бачимо в сцені воєнних приготувань.
Квачі, помело, макогони
В пушкарське відомство пішли
Колеса, бендюги і кари
І самії церковні мари
В депо пушкарськеє тягли.
Для куль — то галушки сушили,
А бомб —то з глини
наліпили,
А слив солоних — для картеч.
І. Котляревський
відверто проявляє свої симпатії до миролюбивої політики Латина і гостро
засуджує войовничі настрої Амати. Але коли під тиском дружини Латин дає згоду
на війну, автор змінює своє ставлення до цього персонажа. З угодливим
глузуванням і неприхованим презирством зображує письменник і «причину» війни:
під час полювання хорти Енея розірвали улюбленого цуцика старої Аматиної
няньки, що жила самотньо в лісі. Із-за цього цуцика ллється кров, гинуть люди,
знищуються матеріальні цінності. І. Котляревський гостро засуджує війну за
інтереси панівної купки, але до війни за «общее добро», за інтереси народу він
ставиться з повагою.
Повідомлення 5.
У його пеклі
виведено цілу галерею повнокровних соціальних типів, які досить рельєфно
відтворюють риси тогочасної дійсності, тут бачимо жорстоких і несправедливих
панів, хабарників і крутіїв-чиновників, жадібних і скупих попів, представників
військової і цивільної влади та інших «п'явок людських». Але, засуджуючи пороки
тогочасного суспільства не стільки із соціальних, скільки з моральних позицій,
І. Котляревський посадив до пекла немало й людей з народу. Тут мучаться злодії,
вбивці, самогубці, брехуни, звідниці, ледарі, сутяги і т. д. Зокрема слід
відмітити, що митець, який був педагогом, гостро засуджував і погане виховання
дітей. Але на всіх цих грішників письменник звертає менш уваги — найчастіше він
її тільки перелічує, в той час як на описі правил соціального порядку
зупиняється докладніше і звертається до них неодноразово.
Комментариев нет:
Отправить комментарий